Even slikken... - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Daniëlle Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu Even slikken... - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Daniëlle Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

Even slikken...

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

14 Mei 2011 | Zambia, Livingstone

Hoi allemaal!

De titel van dit verhaal slaat op een nare, maar ook op een hele leuke gebeurtenis van afgelopen week. Om het verhaal een beetje chronologisch te houden, zal ik beginnen met de leuke gebeurtenis. Mocht je het type zijn die graag het slechte ‘nieuws’ eerst hoort, scroll dan gerust naar beneden.

Zondagochtend moesten we vroeg opstaan. Niet zonder reden, want we gingen op een Elephant Back Safari!! Simpel gezegd: Een uurtje ‘paardrijden’ op de rug van een olifant.
Het eerste oogcontact met de olifanten was toch wel even schrikken. Van de plaatjes weet je natuurlijk dat olifanten groot zijn, maar wanneer je als klein mensje tegen z’n beest opkijkt: Slik…
Dat weerhield ons er echter niet van om de grootste olifanten te kiezen. Elise en ik werden vrienden met ‘Danny’ en Els en Paulien spendeerden de ochtend met ‘Bob’. Een hele ochtend met 2 leuke Hollandse meiden; z’n leuke date hebben ze vast niet zo vaak ;)!
Danny de Olifant bleek mijn soulmate te zijn, want zijn bestuurder noemde hem ‘the eatingmachine’. Toch fijn om een lotgenoot te hebben gevonden. :)
Alhoewel het met een slakkengangetje ging (mede doordat Danny bij elk stukje groen even wat te knabbelen nodig was), was de safari erg leuk. Op ‘grote hoogte’ ziet alles er toch anders uit. De natuur blijft mooi en toen de olifanten een stukje door de Zambezi liepen, was het helemaal genieten geblazen. Op het einde werden we zelfs verrast met een paar nijlpaarden die middenin de Zambezi van het zonnetje aan het genieten waren!

De rest van de week hadden we zoals gewoonlijk projecten. Na bijna zes weken vrijwilligerswerk had ik eindelijk mijn langverwachte ochtend ‘babywegen’. Onder een boom in een binnenperkje van de kliniek werden de baby’s in een weegzak gezet. Echt uit het jaar nul, maar zo Afrika! De meeste kindjes waren echt wolkjes van baby’s, al zaten er ook een paar jengelende peuters tussen. Wel jammer dat sommige kinderen schrokken van mijn huidskleur en blonde haren, maar naar een paar liefdevolle blikken of een knuffel van moeders waren de tranen snel voorbij. Zo ontzettend schattig!!
Ook heb ik deze week voor het eerst gewerkt in ‘the Old Peoples home’. In een ‘Old Peoples Home’ zitten ouderen die niemand hebben om voor hen te zorgen. Omdat ze er dus gratis wonen, is het niet veel soeps. Het minimum van het minimum; meer hoeven deze lieve oudjes niet te verwachten. Zo bestaat het ontbijt uit drie sneetjes droog brood, die ze in de thee dippen voor een extra smaaksensatie. Een kamertje ter grote van een ruime wc, wordt gedeeld door twee of drie volwassenen. Bedden worden ondersteund door stenen omdat een poot is afgebroken en ook voor enige vorm van entertainment wordt niet gezorgd.
Toch zijn de meeste van de ouderen die er wonen gelukkig, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.
Het is erg fijn om te zien dat mensen met praktisch niets, toch heel gelukkig kunnen zijn.

Woensdagochtend kwamen Elise en Els heel blij terug uit de kliniek: ze hadden nét een geboorte gemist. Ze hadden wel deel uit gemaakt van de momenten na de bevalling en die momenten vertelden ze in geuren en kleuren. Toen ik donderdagochtend samen met Floris in de Maramba Clinic zat, zag ik dus mijn kans schoon om een kijkje te gaan nemen in de verloskundige praktijk. Op dat moment lagen er drie vrouwen in afwachting van de bevalling. Geen zenuwachtige mannen, huilende moeders of sigaarrokende vaders; alleen drie zwangere vrouwen met drie koffertjes.
Helaas lieten de bevallingen op zich wachten, dus besloot ik naar de ART-kliniek te gaan. Dit is de afdeling waar de HIV-patienten worden behandeld. Hoewel ik nog maar één keer eerder de vergevorderde effecten van HIV gezien had, werd ik echt met mijn neus op de feiten gedrukt. De helft van de patiënten waarbij ik de bloeddruk op moest meten, werd begeleid door een familielid. Niet omdat dit nobel is, maar omdat deze patiënten niet meer konden lopen zonder ondersteuning. De uitdrukking ‘ik voel me ziek, zwak en misselijk’ zal voor mij in ieder geval nooit meer hetzelfde zijn.

Toen ik bij alle patiënten de bloeddruk en de temperatuur had opgemeten, besloot ik een ander deel van de kliniek te verkennen. Op het moment dat ik besloot bij de ‘Under Five Clinic’ mijn handen uit de mouwen te steken, zag ik dat er een bevalling gaande was in verloskundeafdeling. Na al die spannende verhalen van Els en Elise, wilde ik dat ook meemaken! Niet wetende of ik überhaupt zou mogen kijken, besloot ik Floris te gaan halen. Hij was nog enthousiaster dan ik, dus vervolgden we onze tocht naar de bevalling. De verloskundige had ons er graag bij en vertelde ons dat de vrouw een tweeling kreeg, maar dat de eerste overleden was. We waren nog geen meter binnen en de verloskundige zei, zonder enige emotie te bespeuren: ‘This is the baby and it’s dead’. Ondertussen tilde ze een deel van een doekje omhoog en daar lag de eerste baby. Een super klein mensje, opgekruld alsof hij aan het slapen was. Echt hartverscheurend. Een van de zieligste dingen die ik ooit gezien heb.
De moeder van het overleden kindje lag nog steeds klaar voor de tweede bevalling. Helemaal naakt stonden twee blanke wijsneusjes, drie zusters in opleiding en een verloskundige om haar heen, te wachten op hét moment. Toen na een paar minuten een (niet verder lezen als je een zwakke maag hebt) explosie van bloed naar buiten kwam, zei de verloskundige: ‘This is supposed to be te second child’. In de veronderstelling dat het tweede kindje een levend kindje zou zijn, keken Floris en ik elkaar vol emotie aan. Daarna ging de verloskundige met een tangetje in de bak bloed roeren, op zoek naar enig teken van een klein baby’tje. Wat ze eruit haalde zal ik jullie niet vertellen, maar het was echt heel erg naar om te zien. Niet één keer slikken, maar na een keer of 20 had ik het er nog moeilijk mee. Niet alleen vanwege de dode baby’s, maar mede ook door het gebrek aan emotie bij zowel de moeder als de vroedvrouw. Het leek alsof het hen niets deed en de jonge moeder (eind tienerjaren, begin twintig) leek zelfs een beetje opgelucht.
Toch ben ik achteraf blij dat ik dit heb meegemaakt. Kindersterfte is een groot onderdeel van Afrika. Een niet leuk onderdeel, maar wel een reëele.

Om een hele andere kant van Afrika te zien, besloten we vrijdagavond naar ‘the Royal Livingstone Hotel’ te gaan. Niet zomaar een hotel, maar een tien sterren hotel. Voor slechts $475,00 per nacht hebben ze een bedje voor je klaar staan. Dat kon er natuurlijk niet af, maar een cocktail op de patio die uit keek op een door de zonsondergang belichte Zambezi konden we niet afslaan.
Het is zo gek dat Afrika twee kanten heeft. Het geromantiseerde toeristische leven: Pracht en praal voor, relatief gezien, weinig geld. Leuke souvenirs, de prachtige Victoria Falls en mooie lodges staan als toerist allemaal tot je beschikking.
Maar aan de andere kant staat het échte leven, waar armoede en honger een grote rol in spelen. Families die met z’n allen in één bed slapen, moeders die hun kinderen niets te eten kunnen geven en ziektes als AIDS, cholera en malaria maken hier allemaal deel van uit. Er zijn zelfs wijken in Livingstone waarbij 80% van de inwoners besmet is met het HIV-virus!
Ik weet in ieder geval dat ik heel erg gezegend ben met het feit dat ik in Nederland geboren ben.

Met deze wijze woorden is weer een waarbenjij aan zijn einde. De foto’s bij dit verhaal staan op: http://www.mijnalbum.nl/Album=ZUKH3TWI

Dikke kus vanuit Zambia!

  • 14 Mei 2011 - 08:10

    Marye:

    Ik ben niet meteen naar beneden gescrolld, maar na het lezen van het verhaal wel weer even naar boven om weer 'af te sluiten' met het olifantenverhaal. Je hebt echt precies de twee belangrijkste, maar tegenovergestelde dingen van Afrika meegemaakt: mooie natuur en wildernis, en de armoe en barre omstandigheden..Nu heb je letterlijk oog in oog gestaan met het laatste, maar het lijkt me inderdaad ook super heftig om mee te maken! Toch heel anders dan dat je hier in Nederland cijfers hoort of foto's of televisiebeelden ziet..Mooi verhaal om te lezen Daan!
    Liefs xxx

  • 14 Mei 2011 - 08:19

    Tetske.:

    Wat heftig daan! Kan me voorstellen dat dit een grote impact op je heeft gemaakt. Toch zijn de leuke dingen ook niet zo vanzelfsprekend. Ik blijf het leuk vinden om alles te lezen. Veel plezier nog!!

  • 14 Mei 2011 - 08:30

    Tim:

    Wat een spannend verhaal weer!
    wel erg dapper dat de moeder erg rustig bleef terwijl haar kind dood is geboren.

  • 14 Mei 2011 - 08:35

    H&M:

    Hey Daan,

    Indrukwekkend verhaal..en goed dat je tot deze eind conclusie bent gekomen. Het is bijna hetzelfde als het olifantenverhaal je weet dat het goed is Nederland maar als je daar bent voel je het ook intens dat we het zooo goed hebben in Nederland....kuzz

  • 14 Mei 2011 - 09:36

    Ceciel:

    jow sis! wat een verhaal. de foto's kan ik helaas niet op mijn telefoon bekijken, dus dat doe ik morgen wel even. rutger en ik zitten in de trein naar Alkmaar. zijn nu bij Hilversum.. mogen nog even dus. heb je dit weekend ook weer leuke plannen? hoeveel dagen moet je nog als vrijwilliger?

    dikke kus van je zus

  • 14 Mei 2011 - 09:40

    Agnes:

    Hallo Danielle
    Ja, echt een heftig verhaal, met twee uitersten! Als je zoiets naars mee maakt dan waardeer je inderdaad je "gewone" doen en laten veeeeeeeeel meer en kan je dubbel op genieten van de leuke/mooie dingen. Ook weer mooie foto`s!
    Geniet er nog van en ik wacht weer op je volgende ...........!

  • 14 Mei 2011 - 10:40

    Melissa & Kim :

    Zo wat een verhaal! Ik heb een hele tijd je verhalen niet gelezen 'schaam' 'schaam' en zit nu bij vriendinnen en we kwamen op Afrika dus toen dacht ik natturlijk aan jou. Heb dit verhaal hard opgelezen en iedereen is er stil van. Jij maakt echt wat mee daar.
    Moet je van iedereen complimenteren met je mooie manier van vertellen! En we gaan zo al je vorige verhalen lezen die ik heb gemist.
    Dikke kus van ons

  • 14 Mei 2011 - 12:12

    Sandy:

    Zo, dat is me een verhaal... Jij hebt inderdaad heel wat meegemaakt! Een hele heftige kant van Afrika.. Vind het knap hoe je er mee om gaat! Verder gelukkig ook nog weer mooie dingen meegemaakt.. Nou, geniet er nog van en houd ons op de hoogte!
    Liefs!

  • 14 Mei 2011 - 17:05

    Elles:

    Heee Daan!

    Jeetje, wat een heftig verhaal! Kan me voorstellen dat het behoorlijk slikken was. Wat een verschil dan met Nederland..

    Het olifantrijden ziet er super uit! Wat een joekels he!

    Liefsss


  • 14 Mei 2011 - 18:15

    Marloes:

    Joh, Danielle! Dat is niet niks. Het leven bestaat natuurlijk niet alleen uit positieve dingen, maar ook uit negatieve gebeurtenissen! Sterkte en succes. Mijn tijd in Afrika zit er na vanavond al bijna weer op. Tijd om naar huis te gaan!

    liefs! xx

  • 14 Mei 2011 - 20:58

    Elly:

    Daan, Daan,
    ONVOORSTELBAAR, wat je daar allemaal meemaakt en hoe je het omschrijft, wat zal het aangrijpend zijn geweest om dat te zien.
    Maar zo te zien zijn de kinderen graag bij je (ondanks je blanke huid) hangen ze als een ketting om je nek.
    De foto"s samen met de olifanten wat een plaatjes zeg .
    Heb net hou van Holland gezien, en om op jou laatste zin terug te komen, hier sluit ik me helemaal bij aan.
    Hou je taai, en nog zinvolle, byzondere dagen daar met elkaar.
    Lieve groet uit het goede Nederland

  • 15 Mei 2011 - 15:37

    Mariet:

    Wat een boeiend verhaal,ik kan me voorstellen hoe je je gevoeld hebt na zo'n ( voor ons westerlingen ) ontroerende belevenis in de verloskamer.Gelukkig kun je alles goed relativeren. Wat zou ik graag bij jullie zijn.Doe je de groeten aan de rest van Hollands glorie !!!!! Liefs Mariet

  • 16 Mei 2011 - 09:17

    Rianne:

    Oee heftig Daniëlle!! Wat een indrukwekkend verhaal! Dat zijn zeker twee uitersten van Afrika..
    Prachtige foto's heb je weer gemaakt! Veel succes en geniet er nog van! Liefs xx

  • 16 Mei 2011 - 20:15

    Henny Hoonhorst:

    Hoi Danielle
    wat een heftigeverhalen je maakt daar erg veel mee. mooie en ook nare dingen de fotos zijn erg mooi. leuk om te zien. ik wens je nog een paar leuke weken toe.
    Groetjes Henny
    ps nog Gefeliciteerd

  • 16 Mei 2011 - 20:26

    Fien:

    lieve danielle
    en de olfanten maakten het
    niet uit dat jullie blank waren?!
    maar heftig wat je hebt meegemaakt; ja en dan 2 van die blanke 'snotapen' erbij.maar zo te lezen maakte de moeder dat allemaal niet meer uit. triest..
    hier regent het eindelijk eens weer wat; de natuur vindt het wel fijn!
    doeiiiii

  • 23 Mei 2011 - 13:26

    Elise:

    Hee!
    Dat lijkt me cool dat olifant rijden zeg!
    Wat naar zeg! Van de bevalling! Ik kan me voorstellen dat je daar wel een tijdje niet meer van slaapt! Hmm.. ik hoop dat je het nog een keer hoeft mee te maken! Geniet van het rondreizen straks!
    Liefs Elies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 37432

Voorgaande reizen:

02 Februari 2018 - 31 December 2018

Canada

27 Augustus 2013 - 01 Januari 2014

Australië

08 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Zuid-Amerika

03 April 2011 - 24 Juni 2011

Zambia

15 Januari 2009 - 20 Juni 2009

Amerika

Landen bezocht: