Swingend het jaar in! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Daniëlle Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu Swingend het jaar in! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Daniëlle Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

Swingend het jaar in!

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

07 Mei 2011 | Zambia, Livingstone

Hoi allemaal!

Bij een nieuw levensjaar, hoort een feestje. En daar hebben Elise, Els en Paulien zeker voor gezorgd! Om 8 uur ’s ochtends drong het liedje ‘Lang zal ze leven’ langzaam maar zeker tot mijn hersenen door. Toen ik mijn ogen open deed, stonden Elise, Els en Paulien met een taartje voor mijn bed! Echt super leuk!! Toen ik de kaarsjes had uitgeblazen, zag ik dat ook de hele kamer versierd was. Een goed begin van een leuke verjaardag!

’s Middags gingen we met z’n zessen een workshop doen bij het Artcafé. Na een korte rondleiding besloot Ute een sierraad te maken, Mariet en Paulien kozen voor een stenen olifant en Els, Elise en ik hadden onze ogen laten vallen op een mini trommel.
Helaas viel de workshop een beetje tegen. Het was namelijk meer kijken dan zelf echt aan je trommel werken. Het enige dat we zelf mocht doen, was nou net het stuk dat ik graag over wilde slaan: het spannen van vies, nat, stinkend geitenleer met nog stukjes vacht erop! Brrrrrr….. Maar ik heb het gedaan!
Na de workshop was het tijd voor de appeltaart die we de avond ervoor gebakken hadden. Het concept ‘iedereen een schoteltje, een gebaksvorkje en een keurig puntje taart’ hebben we niet toegepast. We kozen unaniem voor het concept ‘BUNKERENNN!!’. Hoewel de meesten welbekend zijn met dit concept, zal ik het voor de leken onder ons nog even uitleggen. Het gaat zo: ‘Iedereen een vork? Ja? Oke… klaar voor de start: Aanvallennnnn!!’ Binnen 5 minuten hadden we met alle vrijwilligers de taartvorm leeg.
Ondanks dat de taart ontzettend lekker en vullend was, gingen we nog geen uur later uit eten bij the Waterfront. Helaas konden we deze keer niet lang genieten van de zonsondergang, want het begon te regenen. Ja, jullie lezen het goed. De rollen tussen Afrika en Nederland zijn omgedraaid!
Je kan namelijk erg goed merken dat de winter in de aantocht is. Vooral ’s ochtends en ’s avonds koelt het flink af. We hebben zelfs het punt bereikt dat we een deken op ons bed hebben liggen!

Om mijn verjaardag nog een extra dimensie te geven, gingen we zondag naar ‘the Gorge’. Hier hebben Elise en ik één van de leukste dingen gedaan, die we ooit hebben meegemaakt! We gingen namelijk ‘Gorge swingen’. Het is een soort van bungeejumpen, alleen stuiter je na je vrije val niet op en neer, maar swing je. Na in ons harnas te zijn gehesen, moesten we droog oefenen:
- Stap 1: Door de knieën
- Stap 2: Kont naar achteren
- Stap 3: Kin op de borst
- Stap 4: Voeten ophoog en vallen maar!
Toen we op het randje van de afgrond stonden, werd er geen tijd gerekt. Voor we er erg in hadden werd er al 3…2…1… geroepen. De vrije val van 53 meter was echt super gaaf!! Zo ontzettend cool om te doen!! Het nadeel is alleen dat het over was voor we er erg in hadden. Ontzettend vervelend dat we het dan nog maar een keer moeten doen ;).

Maandag was het een nationale feestdag in Afrika, waardoor we een extra dag weekend hadden. Om er iets leuks van te maken had Mary-Reid (één van de managers) een hike georganiseerd.
Onder het geschreeuw van apen op de rotswand, baanden we ons een weg door hoog gras en hobbelige stenen.
Eenmaal beneden kwamen we uit in een bocht van de Zambezi. Pas als je een paar meter verwijderd bent van het water, merk je pas hoe ontzettend woest de stroming is. We keken op naar de ontzettend hoge rotskloven waar Elise en ik de dag ervoor nog afgesprongen waren. What where we thinking?!

De rest van de week hadden we weer projecten. Een beetje verven hier, Home Based Care daar en zustertje spelen in de kliniek. Woensdag had ik Family Support, oftewel een van de leukste projecten om te doen. Maar deze keer kwam er toch een zwarte schaduw overheen. Ik ben namelijk ondergeplast!! We zaten allemaal op de grond om een leuke foto te maken. Niets aan het handje, allemaal lachen en een leuke foto als resultaat. Maar toen ik op wilde staan, was mijn de plek tussen mijn benen helemaal nat. Nee, ik was het niet…. Ik had een meisje tussen de benen die blijkbaar hele hoge nood had. Snel douchen en gewoon weer doorgaan met het leven. Weer een ervaring rijker :).

Ik was blij dat er die dag überhaupt een douche was. Want de laatste paar weken hebben we heel veel last van stroomuitval. En valt de stroom uit, dan is er ook geen water. Niet voor een paar lullige minuutjes, maar soms voor uren! Van donderdagmiddag tot vrijdagmiddag hebben we geen stroom gehad. Heel af en toe had de energie er weer energie voor en hadden we een paar minuutjes stroom.
Dan een sprintje naar de wc, want je wilt natuurlijk wel dat je boodschap wordt weggespoeld ;).

Donderdagavond hadden we een leuk avondje uit. De jongens speelden voetbal, de meiden waagden zich aan volleybal. Na dat gezweet, werden we beloond met een ‘Braai’ (= BBQ) en drie grote kannen met drank. Lekker lekker!! De eigenaar van het sportcomplex maakt elke barbecue iets bijzonders. Deze keer stond krokodil op het menu. Ik vond het voor een keer wel te eten, maar ben er niet echt kapot van.

Dan nog even iets heel anders: We gaan naar Zanzibar!! Van 26 mei tot en met 2 juni liggen we op een parelwit strand, na te genieten van de maanden als vrijwilliger. Een mooi vooruitzicht, maar tegelijkertijd ook heel onrealistisch. Want nog maar 12 dagen ‘werken’ en het vrijwilligerswerk is voorbij! De tijd vliegt echt voorbij.

Ook deze week weer foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Album=K4IM6HZA

Hoe hebben jullie Koninginnedag gevierd? Genoten van het lekkere weer? Bewaren jullie wel wat zon voor als wij straks weer in Nederland zijn?

Liefs Daniëlle

  • 07 Mei 2011 - 07:34

    H&M:

    Hey Daan,

    De fam lig nog te slapen denk ik maar ik als woeste werker ben al lang wakker..Dus daarom als eerste een reactie van mij:)
    Jee wat gaat de tijd snel heb het gevoel dat je net weg bent en wil je verhalen nog niet missen..
    kuzz

  • 07 Mei 2011 - 07:38

    Agnes:

    Ooooo. alweer een ervaring rijker, (natte broek), maar dez ervaring is toch niets bij alle leuke positieve ervaringen die je op doet, swingen, trommel maken en niet te vergeten de appeltaart!! Geniet er nog maar "even" van. dan kunnen wij nog "even" genieten van je leuke verhalen en foto`s.
    kus en een knuffel Agnes

  • 07 Mei 2011 - 07:40

    H&M:

    Zo nu ook ff de foto´s bekeken. Blijft mooi, kleur je al een beetje bij want naast die meisjes ben je nog steeds een bleekscheetje:)...Geniet zo door

    Kuzz

  • 07 Mei 2011 - 08:02

    Tim:

    of we wat zon bewaren..?
    jullie hebben het daar nu toch ook lekker?
    al wat bruiner geworden daar dan?

  • 07 Mei 2011 - 08:40

    Marye:

    Nice Daan:)
    En ik stond op het punt om te bungee jumpen in Scheveningen, maar haakte af..Dus echt, wat een kans en wat een lef:)
    xxx

  • 07 Mei 2011 - 11:20

    Ceciel:

    Joow sis!!

    Wat een geniaal verhaal weer! Ondergeplast... tja,.. eens en nooit weer denk ik? (A) Ben wel benieuwd wat dat meisje vervolgens deed... Gewoon weglopen of kreeg ze een droge broek aan??

    Die gorge swing is echt te gek!! Heb je er ook een film van?? En die hike... Zoooo jaloers hiero!! :( Als jij op vakantie bent he... dan ben ik miss ook weg! :) Luxemburg hopelijk!

    Ik ga even je mailtjes lezen!

    xx Cis

  • 07 Mei 2011 - 19:56

    Elly:

    Hallo Daniëlle,
    Dus je nieuwe levensjaar met 2 uitersten begonnen iets wat je liever wilde overslaan en iets wat je nog een keer wilde doen, leuk dat je deze uitersten beide hebt gedaan op je verjaardag, ben trouwens erg benieuwd naar het eindresultaat van de trommel.
    En op je vraag hoe we koninginnedag hebben gevierd, ik heb me in elk geval gehouden aan je advies in je vorig verhaal, en ja gesmuld van overheerlijke KRUUDMOES en op je verjaardag getoast.
    Ik denk dat je op het parelwitte strand vast geen bleekscheet meer bent. Maak er nog een fijne tijd van.
    Doeiii

  • 08 Mei 2011 - 07:14

    Bianca:

    Hey Daan

    Wat een super verhaal weer! ik zit nu in mijn nachtjapon ha, ha al achter de pc, Jaaaah hoe is het mogelijk he, doodzenuwachtig wat ik straks voor moederdag krijg, kan niet wachten ha, ha, het is hier aardig warm, dus lekker genieten vandaag.
    Maak er een super laatste stuk vakantie van en geniet volop.

    liefs Bianca

  • 08 Mei 2011 - 11:08

    Tetske.:

    Ooh, wat klinkt dat heerlijk: parelwit strand en heerlijk relaxen! Wat een vooruitzicht.

    En wat een verhaal, wordt je zomaar ondergeplast. Achja... inderdaad, heb je dat ook weer meegemaakt!

    Geniet er nog even van!!

  • 08 Mei 2011 - 19:47

    Erna:

    Als ik dit lees heb ik toch wel een beetje het idee dat dit ene groooooootttte vakantie is......

    j tnt

  • 09 Mei 2011 - 14:53

    Christa:

    Wauw! De foto's zien er weer te gek uit! Wat gaat het snel zeg! Geniet er nog maar even goed van!! Xx

  • 10 Mei 2011 - 21:02

    Fien:

    lieve danielle
    wat een avonturen!
    en lekker he ; bunkeren van appeltaart op je verjaardag!
    zijn er binnenkort nog meer jarigen?
    en de nachten zijn nu dus donders koud aan het worden?
    en..heb je nu wel of niet gezien of ze de injectienaalden uit de verpakking haalden??!! goede vraag hoor!
    doeiiii fien

  • 11 Mei 2011 - 17:30

    Elise:

    Coeleboel :), ziet eer echt super mooi uit! Have fun en de groetjes aan de rest!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 37434

Voorgaande reizen:

02 Februari 2018 - 31 December 2018

Canada

27 Augustus 2013 - 01 Januari 2014

Australië

08 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Zuid-Amerika

03 April 2011 - 24 Juni 2011

Zambia

15 Januari 2009 - 20 Juni 2009

Amerika

Landen bezocht: