It's getting hot in here! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Daniëlle Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu It's getting hot in here! - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Daniëlle Groot Koerkamp - WaarBenJij.nu

It's getting hot in here!

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

06 April 2011 | Zambia, Livingstone

Bwangi mensen!

Hier een berichtje vanuit het warme Livingstone. Nog maar een paar dagen hier en meteen een boel te vertellen.
Laat ik maar beginnen bij het begin: de vliegreis. Helemaal prima, alles volgens plan… tot we in Afrika zijn. De bekende uitspraak ‘This is Afrika (TIA)’ werd meteen duidelijk. Om 11 uur ’s ochtends zou onze vlucht van Johannesburg naar Livingstone vertrekken. Het boarden was mogelijk vanaf half 11, dus wij liepen iets voor half richting de gate. Op het vertrekbord stond Gate 25. Helemaal goed dachten wij, want ook boven de gate stond ons vluchtnummer. Voor de zekerheid wel even gevraagd aan de stewardess achter de incheckbalie en ook zij stelde ons gerust: ‘Gewoon wachten, het inchecken begint zo’. Dus wij wachten, wachten, nog meer wachten. Ondertussen bezorgde gezichten uitwisselen met mede-wachtenden, want een kwartier voor het vliegtuig vertrok werd er nog steeds niet ingecheckt. Komt er ineens een vrouw naar ons toe: “De vlucht naar Livingstone vertrekt vanaf Gate 19”. Dus wij nog maar een keer op het bord kijken, maar deze gaf nog steeds ‘Gate 25’ aan. Wordt er ineens omgeroepen “Last call for Livingstone”. Shiiiiiiitttt! Wij rennen naar Gate 19, net op tijd gelukkig! Maar toch een klein stress momentje ;)

Met al onze bagage werden we op het vliegveld opgehaald door Yuyi. Een aardige man die speciaal voor ons zijn busje geparkeerd in de schaduw. Een helemaal lege parkeerplaats, en meneer parkeert de bus op het grasveld. Niet dat de schaduw ook maar iets hielp, want het was echt dónders heet!
In ons ‘Backpacker’ huis meteen even alle spullen geïnstalleerd en de boel een beetje verkend. Lopen we rustig de supermarkt in, op zoek naar water, zien we ineens 2 beveiligers met geweren. Niet zomaar geweren maar gewoon mitrailleurs!! Dat mini pistooltje dat de Nederlandse politie draagt, is er echt niets bij. Gewoon doorlopen dan maar, geen onverwachte bewegingen en een poeslieve glimlach op ;).

De volgende dag (dinsdag) hadden we een introductie. Eerst over de organisatie en daarna over het medische project. En ik kan jullie zeggen, na deze introductie ben ik toch wel een soort zuster. Een hele slechte, maar een zuster is een zuster.
De informatie die we dinsdag kregen, konden we vandaag meteen in praktijk brengen. Elise, Els en ik waren namelijk ingedeeld in het ‘Home Based Care-project’. Dit betekend dat je bij mensen thuis op bezoek gaat, om ze daar medische hulp te verlenen. Zo gezegd zo gedaan, dus met onze dokterstas gingen we op pad. Naast ons gingen er ook twee échte nurses mee. Helaas kwam de ene niet opdagen, dus zijn we zonder haar vertrokken.
Het is echt heel erg bijzonder om aan het Home Bases Care project deel te nemen. Patienten nodigen je uit in hun huis en daardoor zie je het echte Zambiaanse leven. De ene is nog armer dan de ander. Ik heb ook het gevoel alsof ‘onze patienten’ ons als volleerde doktoren zien. En dat terwijl we alleen maar paracetamol en vitaminepillen en dergelijke mogen geven. En laat ik het opmeten van de bloeddruk niet vergeten, want dat is ook een vak apart ;).
Na het Home Based Care-project zijn we in de middag gaan helpen bij het ‘Family Support-project’. Simpel gezegd is dit gewoon een grasveld buiten Livingstone, waarbij alle kinderen dankzij onze aanwezigheid veilig kunnen spelen. En het was echt super leuk!! De liefde tussen de kinderen en ons was wederzijds, want we hebben urenlang touwtje gesprongen, gekleurd, gevoetbald en gelezen. Ondertussen werd 20x gezegd dat mijn haar zo mooi was en werd ik van top tot teen aangeraakt omdat ik z’n ‘mooie’ witte huid heb. Ik heb maar niet gezegd dat ik juist een kleurtje probeer te krijgen.

Morgen gaan we naar een ander deel van Livingstone voor een ander Home Based Care Project en dit weekend gaan we een ‘Lion Encounter met Sunset Cruize’ doen. De 1e week sluiten we dus goed af!

Ik kan helaas geen foto’s toevoegen, want de verbinding is echt super traag. Ik ben al blij als ik dit bericht gepost krijg, want ik heb het nu al 3 keer geprobeerd ;)

Tot de volgende keer, Twaienda!
Liefs Danielle

  • 06 April 2011 - 17:17

    Cis:

    `Jow Sis!!

    Wat moest Paulien doen dan??? Hier alles grijs enzo! Klinkt allemaal supertof! Verhalen maak ik zelf wel levendig in mijn hoofd. Moet toch ergens naar kunnen wegdromen tijdens mijn studie ontwijkend gedrag van vandaag?

    Ik zo trainen.. hmm... hennig an dan maar! Groetjes aan de rest! Enne verrassing voor 30 april al gevonden??

    xxx Cis

  • 06 April 2011 - 17:21

    Agnes:

    Hoi, wat heerlijk om weer een verhaal van jou te lezen, de foto`s zullen het (later) nog mooier maken en wie weet ben je je roeping misgelopen?
    kus

  • 06 April 2011 - 17:29

    Tetske.:

    Noem dat een klein stressmomentje. Ik kan me voorstellen dat jullie allemaal hard naar Gate 19 zijn gerend! Wat een grap.

    Als je het zelf meemaakt, besef je eigenlijk pas echt hoe belabberd de medische verzorging daar is. Ik ben erg benieuwd hoe het zusterleven je gaat bevallen ;)

    Ik wens jullie nog veel plezier! Niet te hard je best doen met bruin-worden!! ;) x

  • 06 April 2011 - 17:49

    Lindy:

    He meid. Wat een heerlijke verhalen, ik begin livingstone nog meer te missen! Je gaat dus een lion encounter doen!!! Dan ga je naar het project waar ik twee weken gezeten heb! Doe ze daar allemaal de groetjes!! Mocht je t nummer willen hebben van de altijd nuchtere en betrouwbare taxichaiffeur ivan, mail me dan even! Xxx

    Ps heb die cruise ook gedaan, dat wordt prachtig!

  • 06 April 2011 - 18:50

    Erna:

    Zuster Daan,
    Blond, blank en onschuldig, tuurlijk willen ze jou daar ......
    Ik geniet weer mee!!

  • 06 April 2011 - 18:57

    Elly:

    Hallo Daniëlle,
    Het eerste hoofdstuk is al weer mooi om te lezen, dus zie nu al uit naar hoofdstuk twee.
    En ja, zoals mama al aangeeft ben je je roeping misschien wel misgelopen, (want het verzorgende beroep zit toch wel in de familie) maar wie weet wat voor gevolgen het nog heeft.
    En wat je kleur betreft , misschien kunnen de kinderen zich er op uitleven met (bruine) kleurpotloden.
    Blijf er van genieten zoals je de eerste dagen al hebt gedaan .
    Groetjes uit Raalte.

  • 06 April 2011 - 19:09

    Christa:

    Collegaaaa!!!! Haha!! Super vet zeg!!
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen! Heeel veel plezier alvast dit weekend! Klinkt allemaal al lekker :) Kussies

  • 06 April 2011 - 19:15

    Mnq + Habib:

    hey Daan...

    Wat leukkk leukkk leukkk!!....net wat je zus zegt het is allemaal levendig voor te stellen zoals jij het beschrijft...vandaag heb ik al 2x eerder gekeken of je al wat had geschreven......kan niet wachten tot het volgende deel van je verhaal verschijnt... succes zuster daan en geniet er van...kuzzz

  • 06 April 2011 - 19:44

    Tim:

    Leuk om je verhalen weer te lezen.
    ik wacht geduldig op de foto's en je volgende verhalen.

  • 06 April 2011 - 20:09

    Teammie Manon:

    He meid!

    Leuk verhaal! vervelend dat het ff stressen was met die gate...raar zeg! Ik ga je verhalen volgen. Fijn dat jullie goed zijn aangekomen.

    Heel veel plezier en succes daar zuster Daan! :-)

    liefs manon

  • 07 April 2011 - 07:09

    Marye:

    Ik kan alleen maar zeggen: whauw whauw..wat speciaal zeg wat jullie mogen doen! xxx

  • 07 April 2011 - 10:28

    Jorien:

    Hee Daan!

    Leuk om je eerste verhaal te lezen! Klinkt nu al goed!! Heel veel plezier en ga/blijf genieten!

    Liefs,
    Jorien

  • 07 April 2011 - 12:32

    Wilhelmien Niens :

    Geweldig Danielle en reisgenoten
    indrukwekkend allemaal.Nuttig waarmee jullie bezig zijn en gelijktijdig ook genieten.
    Het kan niet beter.
    Groetjes Wilhelmien.

  • 07 April 2011 - 16:06

    Sandy:

    Hi meis,
    wat super leuk om te lezen!! Ja, je bent nu in het echte Afrika, haha. Super wat je allemaal mag doen en dat ze het zo geweldig vinden hè. Echt dankbaar. Nou, heel veel succes weer, ik hou het in de gaten :D
    Liefs

  • 07 April 2011 - 19:58

    Fien:

    ha danielle
    goh dat bestaat dus nog steeds; dat er zo hoog opgekeken wordt naar blanke mensen!
    eigenlijk raar he?!
    en zijn de nachten koud en heb je al in de klamboe geslapen?
    hier komende nacht weer vorst aan de grond maar voor het weekend bijna net zo warm voorspeld als bij jouw!!!
    zwoksel weer dus!
    doeiiiiiii

  • 08 April 2011 - 17:39

    Monique Koopman.:

    he dan wat een leuk verhaal...dus je vermaak je wel daar.
    geniet ervan voor dat je weet zit je weer bij appie hahahahaha,,,,,
    groetjes monique.

  • 08 April 2011 - 20:59

    Susan GK:

    Ha danielle!
    Leuk wat van je te horen! Gaaf hoor wat jullie allemaal mee maken! Geniet ervan de komende tijd enne.. je beseft toch wel dat je de beroemde paasbrunch mist! ;)
    Heel veel plezier gewenst!
    Groetjes Susan

  • 09 April 2011 - 09:28

    Elise:

    Hee Daan!
    Klinkt vet leuk zeg :D! Wel jammer dat Paulien in een ander groepje zit!
    Nou ik wens je veel plezier dokter Groot Koerkamp en hopelijk wordt je snel een beetje bruin ;)
    xxxxx Elise

  • 10 April 2011 - 10:57

    Marloes:

    Wat leuk en al meteen de echte afrikaans mentaliteit meemaken. Dat is natuurlijk altijd leuk! ;) Hahahah! Meid, het klinkt het heel leuk wat je gaat doen en aan het doen bent. Succes er nog mee en heeel veel plezier! xxx

  • 12 April 2011 - 12:16

    Rianne:

    Hee Daan!
    Wat en spanning en sensatie bij het inchecken, haha! Ik wens je heel veel succes en plezier zuster Daniëlle :-D Ben benieuwd naar je volgende verhaal!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 07 Jan. 2009
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 37436

Voorgaande reizen:

02 Februari 2018 - 31 December 2018

Canada

27 Augustus 2013 - 01 Januari 2014

Australië

08 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Zuid-Amerika

03 April 2011 - 24 Juni 2011

Zambia

15 Januari 2009 - 20 Juni 2009

Amerika

Landen bezocht: